Races i 2024

Første race i 2024 var Barcelona halvmaraton der lå medio februar. Jeg var af sted med min faste løbemakker og vi havde taget et par ekstra dage i Barcelona, for at nyde lidt forår og få ladet batterierne op. Vi ankom til Barcelona torsdag, fik hurtig bilen udleveret og så afsted til lejlighed og ud i solen. To tossede skandinaver glemte lidt at selvom det er varmt om dagen, så falder temperaturen drastisk når solen går ned. Så da klokken blev 18 og vi stadig var ude kun iført shorts og t-shirt, må jeg indrømme at vi begge gik rundt med ståpels.

Fredag var afsat til kultur, så efter en kort morgen løbetur, kørte vi mod nord og Dali museet i Figureres. Fantastisk musenum, som absolut er et besøg værd. Det regnede da vi forlod Barcelona, men solen skinnede fra en skyfri himmel i Figureres, så efter museums besøg nød vi frokost i solen. Tilbage til Barcelona og nyde dagen med gåtur og masser af grin.

Lørdag tog vi en tur til outletbyen La Roca Village og osede rundt der et par timer inden vi kørte tilbage til byen og gik lidt flere kilometer

Racedag – Op kl. 05:00 for at spise morgenmad, så vi var klar til start 08:30. Lidt afslapning på sengen inden vi begav os mod startområdet. Aflevering af bagage med skiftetøj gik nemt og derefter lidt opvarmning inden vi var klar i startområdet. Vi havde aftalt, at når det nu var første løb i år, ville vi holde et roligt pace og sigte efter en sluttid på 1:55:00.

Starten gik og vi var klar. De første 5 kilometer gik lidt for hurtigt og vi blev enige om at sætte farten lidt ned, men efter 10 km havde vi i stedet sat farten op og ny splittid sagde 5:15 pr km. Vi havde gode ben og pace blev sat yderligere op, så i mål sagde tiden 1:48:35. Godkendt tid og forhåbninger for et godt løbeår.

I bagageområdet, var der en lille cafe hvor vi købte en fadøl og bagav os stille og roligt mod lejligheden, som lå 3 km før mål, så vi gik imod de løbere der stadig var på ruten og heppede på dem og havde en fest.

Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger til dette løb, da det er velorganiseret og ruten mere eller mindre flad på samtlige kilometer.

Søndag og mandag gik vi flere ture og nød byen med det Barcelona nu kan.

Tirsdag hjemrejsedag og tilbage til det kolde nord.

Prag halvmaraton var årets andet løb

Vi tog afsted fredag morgen klokken meget tidlig fra Kastrup og landede lidt over 8 i Prag. Vi havde bestilt transport fra lufthavnen til hotellet, så det var dejlig nemt. Af med bagage på hotellet og ud for at hente startnummer. Jeg ved ikke hvorfor, men af en eller anden grund er der ikke mange steder som i DK, hvor udlevering foregår forholdsvis hurtigt. Vi stod lang tid i kø for at få vores numre, men kunne samtidig kigge på de stande vi passerede på Expoen. Resten af fredagen gik med sightseening og indtagelse af væske og mad.

Raceday – Vi starede dagen med hyggelig morgenmad på hotellet, hvor vi faldt i snak med et par andre løbere, så mega hyggeligt. Derefter begav vi os afsted mod startområdet. Vejret var godt, lunt med overskyet, så perfekt løbevejr.

Vi var i god tid, så vi gik rundt i startområdet og snakkede med gamle kendinge og nød det gode vejr.

15 minutter før start fandt vi vores startblok og gjorde os klar til start. 5 minutter i 9 forsvandt skyerne og solen kom frem 🙁

Starten gik og vi havde hejmmefra besluttet et roligt tempo, da Brian skulle løbe Berlin om søndagen. Vi fandt ind i vores tempo og kom godt afsted. Desværre havde Brian problemer med kroppen, så vi måtte bruge ekstra tid ved depoter og et enkelt stop efter ca. 8 km, hvor han fik et hosteanfald. Ved 12 km måtte han ned og gå og vi besluttede at splitte op, så jeg slap ham og løb roligt videre.

Ved 18 km havde varmen og manglende træning taget de sidste kræfter ud af min krop og jeg måtte ned at gå lidt og løb i væsentlig lavere pace når jeg løb. Sådan foregik de sidste 3 km og ved ca. 20 km kom Brian op igen og vi fulgtes i mål. Tiden var lige under de 2 timer, så det langsomste løb til dags dato.

I mål indtog vi ekstra meget vand, fik vores medalje og begav os væk fra området og mod hotellet.

Brian skulle videre mod Berlin, så fik smidt ham på bussen og derefter gik resten af dagen med sightseening og hygge i byen.

Søndag var hjemrejsedag, så taxaen kom kl 6 og så gik turen ellers hjemad til dejlig fødselsdag for Charlotte.

Løbet kan anbefales, selvom der er lidt sporevognsskinner og brosten undervejs. Væskedepoter havde lidt svært ved at følge med grundet den høje varme, men derudover var logistikken god.